Opleidingen

Overzicht opleiding van iStoire Services

  1. Webstrategisch denken (0,5 dag)
  2. Schrijven voor een online publiek (1 dag)
  3. Informatie architectuur en usability (0,5 dag)
  4. Gebruikersonderzoek (0,5 dag)
  5. Start to blog (3 dagen)
  6. Introductie tot digitaal lezen (0,5 dag)
  7. Introductie tot digitaal publiceren (0,5 dag)
  8. Digitaal presenteren (powerpoint of keynote) (0,5 dag)
  9. Help, ik wil een website! (0,5 dag)

De opleidingen worden binnen jouw organisatie gegeven. De inhoud van de cursus wordt indien gewenst aangepast met voorbeelden die aansluiten bij het doel van jouw bedrijf of organisatie.

Vraag info en prijzen

1. Webstrategisch denken (0,5 dag)

  • Wat is webstrategie?
  • Waarom is webstrategische denken belangrijk voor jouw organisatie?
  • Online en offline communicatie op elkaar afstellen
  • Website en sociale media als een geheel inzetten
  • Hoe kan je inspelen op het gedrag van een online publiek?
  • Wat zijn landingspagina’s en waarom is de opbouw ervan belangrijk?
  • Verantwoordelijkheden van beleid en medewerkers
  • Plan van aanpak en tijdsbesteding
  • Voorbeelden, discussie, vragen en antwoorden

Doelgroep: iedereen die binnen een bedrijf of organisatie betrokken is bij de online vertegenwoordigen en communicatie met klanten of collega’s.

 

2. Schrijven voor een online publiek (1 dag)

  • Lezen we anders op scherm dan op papier?
  • Waarom is schrijven voor een online publiek anders?
  • Hoe structureer je tekst voor online lezers?
  • Hoe schrijf je een zoekmachinevriendelijke tekst?
  • Plan van aanpak en tijdsbesteding
  • Voorbeelden, discussie, vragen en antwoorden
  • Oefeningen

Deze cursus kan als vervolg op “Informatie Architectuur en usability” gevolgd worden.

3. Informatie architectuur en usability (0,5 dag)

De meeste bedrijven en organisaties beschikken over veel data en informatie. Het is van belang om te weten met welk doel je welke data en/of informatie online kan inzetten. Tijdens deze cursus leer je de eigenheiden van het web en een online publiek omzetten naar structuren die werken op het web.

  • Websites, webapplicaties en paginatypes
  • Wat is een content management systeem?
  • Waarop moet ik letten bij de keuze van een content management systeem?
  • Wat zijn toptaken en waarom is het van belang die te kennen?
  • Hoe maak je een “informatie grondplan”?
  • Hoe stel je een goede navigatiestructuur op?
  • Verschillende webpaginastructuren een aandachtspunten
  • Goed opgebouwde webformulieren
  • Verantwoordelijkheden van beleid en medewerkers
  • Plan van aanpak en tijdsbesteding
  • Voorbeelden, discussie, vragen en antwoorden

Deze cursus kan gevolgd worden als inleiding op “schrijven voor een online publiek”.

4. Gebruikersonerzoek (0,5 dag)

Iedereen is er van overtuigd dat een website, app of software gebruiksvriendelijk moet zijn, maar hoe weet je of dat het geval is met jouw product? Het antwoord op de vraag is eenvoudig: doe gebruikersonderzoek en -gebruikerstesten. De uitvoering hiervan is minder eenvoudig. Tijdens deze cursus leer je op basis van de theorie nadenken over hoe je gebruikersonderzoeken kunt aanpakken.

  • Wat is user research?
  • Welk soort gebruikersonderzoek bestaat er?
  • Welke methode is het best voor mijn product?
  • Hoe pak je onderzoeken en testen aan?
  • Hoe kom je tot inzichten op basis van de gebruikerstesten?
  • Hoe maak je jouw product beter op basis van deze inzichten?
  • Voorbeelden, discussie, vragen en antwoorden

5. Start to blog (3 dagen)

  • Wat heb je nodig om een blog te starten?
  • Een blogplatform kiezen
  • Het verschil tussen wordpress.com en wordpress.org
  • Het verschil tussen blogartikels en webpagina’s
  • Thema’s en paginatemplates
  • Hoe schrijf je goede blogartikels
  • Bepaal een navigatiestructuur voor je blog
  • Categorieën en tags
  • Widgets en plugins
  • Een blogkalender opstellen
  • Hoe maak je promotie voor je blog?
  • Plan van aanpak en tijdsbesteding
  • Voorbeelden, discussie, vragen en antwoorden

Dit is een hands-on opleiding. Tijdens de cursus wordt een blog opgestart, een structuur opgemaakt en een lay-out gekozen. Daarna worden de eerste artikels geschreven en wordt een blogkalender opgesteld.

6. Introductie digitaal lezen (0,5 dag)

  • Vormen van digitaal lezen
  • Toestellen om digitaal te lezen
  • Digitale boeken
  • Apps en websites met digitale collecties

7. Introductie digitaal publiceren (0,5 dag)
Iedereen is auteur, publiceren was nog nooit zo eenvoudig en toch is het door de vele mogelijkheden moeilijker dan ooit om te bepalen wat de beste publicatiestrategie voor jouw bedrijf of organisatie is. In deze cursus maak je kennis met verschillende mogelijkheden om te publiceren. Er worden tips aangereikt om een strategie en uitvoeringsplan op te stellen die past bij jouw het doel van jouw organisatie, bedrijf, publiek of klanten.

  • Digitale publicatievormen
  • Mogelijkheden om digitaal te publiceren
  • Wat is contentmarketing
  • Publicatiestrategie bepalen
  • Multichannel publicatiestrategie
  • Vorm en inhoud bepalen op basis van doel en doelgroep
  • Redactiemodel vastleggen
  • Contentkalender opstellen
  • Tools en voorbeelden

8. Digitaal presenteren met powerpoint of keynote (0,5 dag)

  • Kenmerken van een goede presentatie
  • Interface rondleiding (powerpoint of keynote)
  • Werken vanuit bestaande thema’s
  • Vormen, teksten, afbeeldingen, grafieken en multimedia
  • Slides en masters
  • Paragraaf stijlen en fonts
  • Eigen thema’s maken
  • Overgangen en animaties
  • Online presentatie- en publicatiemogelijkheden

9. Help, ik wil een website! (0,5 dag)
Wil je een (nieuwe) website? Dan sta je voor een berg van keuzes. In deze opleiding krijg je een overzicht van keuzes die je moet maken, de beschikbare oplossingen waaruit je kan kiezen, de aanpak om te starten en je website onder de aandacht te houden. Je leert om keuzes te maken die het best pas bij jouw doel, tijd en budget. De cursus kan aangepast worden aan de doelgroep van de cursisten: overheidswebsites, webshops, websites van klassen of scholen, websites van kleine, middelgrote of grote ondernemingen, persoonlijke portfoliowebsites of blogs. Zaken die aan bod komen:

  • Welke gratis oplossingen zijn beschikbaar?
  • Kan ik mijn website zelf maken?
  • Welk soort bedrijf of expertise heb ik nodig om de nieuwe website te maken?
  • Wat is een Content Management Systeem?
  • Welke Content Management Systemen bestaan er?
  • Hoe kies je een Content Management Systeem?
  • Hoe zorg je voor een goede structuur van de website?
  • Hoe zorg je voor goede inhoud van de website?
  • Hoe kom je te weten of je website succesvol is?
  • Hoe kan je de website verbeteren op basis van het gebruik?

Vraag info en prijzen Bekijk referenties